☎ +31 (0) 570 510 247

info@independentsolarsystems.nl

☎ +31 (0) 570 510 247

info@independentsolarsystems.nl

FAQ

Veelgestelde vragen

Antwoord op de meest voorkomende vragen vindt u hier.
Staat uw vraag er niet bij dan kunt u natuurlijk altijd contact met ons opnemen. 

Particulier

  • Waar leggen jullie zonnepanelen?

    In principe zijn de meeste daken geschikt om zonnepanelen op te leggen. We leggen zonnepanelen op schuine en platte daken van huizen en schuren van particulieren, maar ook op grote bedrijfsdaken. Ook leveren we veldsystemen, waarbij panelen op een onderconstructie op de grond worden gelegd.

  • Wat is er nodig om zonnepanelen op mijn dak te laten leggen?

    In principe zijn de meeste daken geschikt om zonnepanelen op te leggen. Naast de geschiktheid van het dak is vooral de ligging belangrijk. Een ligging georiënteerd op het zuiden levert vaak een hoge piek in de productie midden op de dag en een maximum over het jaar. Een oost-westopstelling levert meer verspreid over de dag de energie en zo meer direct eigenverbruik van de geproduceerde energie, maar minder over een heel jaar ten opzichte van zuid georiënteerd. De beste keuze is maatwerk en wordt met u besproken na een oriënterende offerte.

  • Welke panelen leveren jullie?

    Wij leveren monokristallijnen (Mono) zonnepanelen van het merk Phono Solar. Voor schuine daken meestal Mono Black panelen, voor platte daken vooral Mono panelen. Wij hebben een jarenlange relatie met de leverancier en zijn er erg tevreden over. Wij kopen rechtstreeks bij deze fabrikant en zijn zo altijd verzekerd van de nieuwste generatie zonnepanelen.

  • Hoe verloopt het proces van aanvraag offerte?

    Als u ons om een offerte vraagt, willen we graag weten wat uw jaarlijkse stroomverbruik is, of u verwacht meer te gaan verbruiken (Een groot gezin verbruikt meer dan een tweepersoonshuishouden. Maar denk bijvoorbeeld ook aan de toekomstige aanschaf van een elektrische auto of warmtepomp). Misschien heeft u zelf al een idee hoeveel zonnepanelen u wilt, waar ze geplaatst moeten worden, of hoeveel energie u zelf op wilt wekken?
    Met behulp van openbare gegevens maken we een voorlopige offerte, compleet met een legplan van de zonnepanelen. Wilt u een systeem achterin de tuin of op uw dak? Hoe is het dak georiënteerd, zijn er belemmeringen zoals bomen, schoorstenen, nabijgelegen woningen? Deze offerte is nog vrij algemeen op basis van een aantal aannames. Als u op basis hiervan besluit met ons verder te gaan, maken we een afspraak en komen langs. Dan kunnen we uw wensen bespreken, weten we hoe de omgeving eruit ziet en of dat beperkingen oplegt. We bekijken het dak, de meterkast en de plaats waar de omvormer moet komen en maken daar foto’s van. Misschien zijn er aanvullende werkzaamheden nodig. Op basis van deze gegevens maken we een definitieve offerte, die dan specifiek voor uw vraag geldt. Maatwerk dus en geen verrassingen achteraf!
    Als u deze definitieve offerte tekent en aan ons stuurt, betaalt u de helft aan. Wij gaan aan de slag met de voorbereidingen. We bespreken het plan, maken tekeningen, bestellen materialen en plannen de werkzaamheden in. Afhankelijk van het aantal zonnepanelen komen we een of meer dagen bij u langs voor het plaatsen van uw systeem.

  • Hoe lang is jullie wachttijd voor het plaatsen van een zonnestroomsysteem?

    We hebben een erg volle orderportefeuille. In principe plaatsen we systemen op basis van de datum van binnenkomst. We kunnen daarvan afwijken, bijvoorbeeld omdat materialen voor het ene systeem sneller geleverd worden, omdat een kleine opdracht soms makkelijker in te plannen is dan een grote. Op dit moment is de wachttijd een maand of vier, vijf.

  • Werken jullie voor bedrijven of ook voor particulieren?

    We werken zowel voor grote bedrijven als kleine particulieren.

  • Leggen jullie ook indak-systemen?

    Ja, wij plaatsen ook indak-systemen, maar uitsluitend volgens eigen ontwerp. 

  • Leveren jullie ook autonome systemen?

    Ja, dat kunnen we voor u verzorgen. We hebben meer informatie nodig om een offerte te maken.

  • Zijn jullie erkend?

    Ja, wij hebben een InstallQ-certificering voor kleine én grote zonnestroomsystemen. Dat betekent dat InstallQ ons erkent als bedrijf dat een zonnestroomsysteem veilig, goed en vakkundig kan ontwerpen en aanleggen. Het is de beste waarborg voor kwaliteit.

  • Wat kost het aanleggen van een zonnestroomsysteem?

    Het aanleggen is maatwerk. We kunnen u dus geen algemene richtprijs geven.

  • Wat is de opbrengst van een zonnestroomsysteem?

    De opbrengst hangt af van het aantal zonnepanelen, de oriëntatie ervan en de omgevingsfactoren . Bij het maken van de offerte berekenen we een verwachte opbrengst.

  • We hebben al een aantal zonnepanelen, maar willen er meer. Kunnen jullie dat voor onsverzorgen?

    We kunnen zonnepanelen bijplaatsen. We doen dat bij voorkeur voor bestaande klanten.
    Het hangt van uw oude systeem af of dat vrij eenvoudig als uitbreiding kan of dat er beter een tweede systeem naast geplaatst kan worden.

Monitoring | Storing | Omvormer

  • Welk merk omvormers gebruiken jullie?

    Welke omvormer we gebruiken, hangt af van het systeem. We maken gebruik van twee merken: GoodWe en SolarEdge.

  • Aanmelden omvormer voor monitoring

    Independent Solar Systems meldt de omvormer voor u aan als we uw systeem hebben geplaatst. Dit gebeurt soms op de dag zelf, soms een werkdag erna. Daar krijgt u een mail over.
    Met dit monitoringsysteem kunnen wij uw systeem ook volgen. Met name als er zich een probleem voordoet of als u denkt dat dat zo is, kan dat handig zijn.

  • De omvormer heeft geen verbinding met het internet. Wat kan ik daar zelf aan doen?

    Heeft u misschien een nieuwe provider, een andere router of de naam van uw wifi net gewijzigd? Dan heeft de omvormer geen verbinding meer met het internet. Hier vindt u een handleiding waar wordt uitgelegd hoe de Goodwe omvormer weer met het internet verbonden kan worden mocht deze verbinding gewijzigd moeten worden. Mocht dit niet lukken dan kunnen we ook langskomen om de instellingen te wijzigen, hier zijn dan wel kosten aan verbonden.

  • Ik heb een storing. Kunnen jullie dat oplossen?

    Als u ons belt, kunnen we meestal meekijken in het monitoringsysteem. Soms zien we dan wat er aan de hand is, soms is er meer onderzoek ter plaatse nodig. Afhankelijk van het probleem kan een van onze technische mensen u wellicht op afstand helpen. Als we een monteur of elektricien langs moeten sturen, doen we dat. Afhankelijk van het probleem en de garantietermijn kunnen daar kosten aan verbonden zijn.

  • Ik zie op de app geen opbrengst meer. Wat moet ik doen?

    Ter geruststelling: als de app niet werkt, zegt dat nog niets over de energieproductie van uw zonnestroomsysteem. Het kan zijn dat de omvormer wel werkt, u kunt deze alleen niet volgen. Kijk eerst of de app misschien een update nodig heeft. Heeft u misschien een nieuwe provider of een andere router? Dan heeft de omvormer de verbinding met het internet verloren. Hier vindt u een handleiding waar wordt uitgelegd hoe de omvormer weer met het internet verbonden kan worden mocht deze verbinding gewijzigd moeten worden. Dan kunt u het systeem ook weer volgen.

  • Er brandt/knippert een lampje op de omvormer. Wat betekent dat?

    Heeft u een SolarEdge omvormer dan kunt u de betekenis van de leds vinden op de volgende site: https://www.solaredge.com/nl/leds
    Heeft u een GoodWe-omvormer dan staat hieronder de uitleg:Wanneer de groene led brandt is de omvormer in productie. Brandt op de Goodwe omvormer een oranje led continu dan heeft de omvormer verbinding met het internet, knippert deze dan is de internetverbinding verbroken, maar produceert de omvormer nog wel energie. Hier vindt u een handleiding voor het instellen van de wifi. Brandt er een rode led dan eerst controleren of alle zekeringen in de meterkast of onderverdeelkast en eventuele werkschakelaars zijn ingeschakeld. Als alles is ingeschakeld dan is er iets anders aan de hand en dient u ons te bellen (+31(0)570-510247)

  • Er branden helemaal geen lampjes. Wat moet ik doen?

    Als het donker is, werkt de omvormer niet. Het lampje op de omvormer brandt dan ook niet. Als er in de winter sneeuw op de zonnepanelen ligt, werkt het systeem ook niet. Als de sneeuw gesmolten is, zal de omvormer bij voldoende instraling weer opstarten.Denkt u dat er iets anders aan de hand is? Dan kunt u bellen met onze technische afdeling (+31(0)570-510247).

  • De omvormer maakt een piepend geluid. Wat kan ik daar aan doen?

    Als omvormers werken, produceren ze ook geluid. De meeste omvormers voor particulieren hebben geen ventilator en produceren weinig geluid. Bij aan- en afschakelen van de omvormer kunt u een klikgeluid horen. We raden aan om omvormers niet in een ruimte te hangen waar ook verbleven wordt.

  • Ik heb een melding “Grid voltage high”. Moet ik iets doen?

    Grid voltage high is een teken dat er op een bepaald moment erg veel stroom wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet (grid in het Engels) en dat is geen probleem van uw systeem. Het probleem ligt bij de netbeheerder en het tijdelijke gebrek aan capaciteit. Als er veel stroom wordt opgewekt en teruggeleverd, wordt het voltage te hoog, wat landelijk problemen oplevert. Dat is niet toegestaan, dan moeten omvormers automatisch afschakelen. Dat heeft uw systeem dus keurig gedaan. Dit is een probleem wat zich tegenwoordig vaker voordoet doordat er sneller meer zonnestroomsystemen zijn bijgekomen dan dat de netbeheerders hun capaciteit kunnen uitbreiden.
    Deze melding vraagt geen actie van u of van ons, wanneer de netspanning is gezakt zal de omvormer weer automatisch opstarten.

Algemeen

  • Moet ik zonnepanelen schoonmaken?

    Wanneer de zonnepanelen onder een hoek van meer dan 10 graden liggen hoeft dat niet. De zonnepanelen regenen dan zelf schoon en dat is normaal gesproken voldoende. De meeropbrengst van schone zonnepanelen is maar gering ten opzichte van de risico’s wanneer u zelf het dak op gaat, zeker bij een schuin dak. Als u ze zelf schoonmaakt, kunt u de zonnepanelen beschadigen, waardoor ze niet of minder goed werken. Ook de kalkaanslag uit leidingwater is niet goed voor de panelen.

  • Is een jaarlijkse onderhoudscontrole noodzakelijk?

    Een jaarlijkse onderhoudscontrole is in onze ogen voor particuliere klanten niet noodzakelijk. Eventuele problemen zijn meestal van korte duur en de gemiste opbrengsten gering. Alle informatie is met behulp van de monitoring te verkrijgen en eventuele problemen kunnen over het algemeen online opgelost worden. Zie ook andere veelgestelde vragen.

    Bedrijven sluiten vaak een onderhoudscontract met ons af. De gemiste opbrengsten zijn meestal groter en snelle actie gewenst. Wij monitoren dan door het jaar heen de zonnestroomsystemen en brengen u een keer per jaar op de hoogte van de conditie van uw installatie. Ook komen we een keer per jaar bij u om de installatie door te meten. Wij informeren u graag over de mogelijkheden.

  • Jullie krijgen persoonlijke gegevens van mij. Wat gebeurt daar mee?

    Vanzelfsprekend gaan wij vertrouwelijk met uw gegevens om. Wij gebruiken deze enkel intern. Uw contactgegevens en de gegevens van de installatie gebruiken we wel om uw systeem aan te melden bij de leverancier van de omvormer, zodat u en wij het systeem en daarmee de werking en opbrengst kunnen volgen en contact kunnen opnemen bij eventuele storingen.

  • Regelen jullie ook de subsidie-aanvragen?

    Nee, dat doen we niet. Dat moet u zelf doen. Op de site https://www.rvo.nl/onderwerpen/zonne-energie/subsidies-regelingen vindt u een overzicht van mogelijke subsidies.

  • Moet ik BTW betalen?

    Het installeren van een zonnestroomsysteem is voor particulieren vrijgesteld van btw als de zonnepanelen op een woning of een bijgebouw worden geplaatst.

  • Moet ik een aanbetaling doen?

    Ja, we verwachten van particulieren dat ze een aanbetaling doen bij het verstrekken van de opdracht. Het andere deel kan na oplevering worden betaald.

  • Welke garanties bieden jullie?

    De productgaranties verschillen per leverancier en worden in de offerte genoemd. Zonnepanelen kennen 2 soorten garantie: een vermogensgarantie en een productgarantie. De eerste betekent dat de panelen na 25 jaar nog minimaal 84,8% van hun oorspronkelijke vermogen moeten leveren, de tweede dat het product minimaal 12 jaar probleemloos moet werken. De garantietermijnen zijn in de loop der jaren langer geworden; genoemde termijnen gelden voor de huidige producten.

  • Ik heb een afspraak voor montage. Moet ik iets voorbereiden?

    In de offerte en/of aanvullende mail afspraken staat of u zelf iets moet voorbereiden en zo ja, wat. Het gaat dan vaak om bouwkundige voorzieningen. Op de dag(en) van de montage moet de plaats waar de zonnepanelen komen goed toegankelijk zijn (kan de ladder of steiger goed geplaatst worden?) en ook de plaats waar de omvormer komt te hangen. Een meterkast moet in verband met de brandveiligheid altijd goed bereikbaar en leeg zijn. Mocht u die meterkast toch voor opslag gebruiken dan vragen wij u deze leeg te ruimen. Houd er rekening mee dat de stroom tijdens de aansluiting in de meterkast tijdelijk onderbroken zal worden; meestal niet meer dan 15 minuten. Als de groepenkast zelf vervangen moet worden dan wordt de stroom 6 tot 8 uur afgesloten.